Arkiv

Bokbörsen

Betalt dubbelt till Telia?

För minst tredje gången i år har jag fått mejl från “Telia” om att jag tydligen betalt en räkning dubbelt och att “Telia” vill att jag inom tolv timmar ska klicka på en länk för att de ska kunna betala tillbaka pengarna.

För mig är problemet att jag inte varit kund ens hos det riktiga Telia de senaste femton åren! Det var då jag sade upp mitt fasta telefonabonnemang och kunde rensa bort alla gamla fula fasta ledningar som gick från uttaget vid ytterdörren till olika rum i lägenheten.

Vad som händer om man klickar på den suspekta länken från falska “Telia” vet jag inte då jag inte testat. Webbadressen går helt klart inte till Telia utan till något mystiskt domännamn med .com på slutet.

1 comment to Betalt dubbelt till Telia?

  • Hej!

    Mejlet som du har fått är ett så kallat bluffmejl, det kommer alltså inte från oss. Det är jättebra att du är uppmärksam vid suspekta inkommande mejl och SMS.

    Vi är medvetna om att den här typen av e-post förekommer och vi gör vad vi kan för att stoppa dem. För dig är det viktigt att alltid vara uppmärksam, svara aldrig på e-post där du ombeds att lämna ut privat information såsom bankkortsnummer, lösenord eller andra känsliga användaruppgifter. Tänk också på att inte klicka på några medföljande länkar. Läs gärna mer här: https://www.telia.se/privat/om/kundkommunikation

    På ovanstående sida kan du även se vilka adresser vi på Telia använder när vi kontaktar dig via e-post.

    Du kan läsa mer om överträdelser på nätet på denna sida, det är även här du gör en anmälan om så behövs: http://www.telia.se/privat/abuse/anmalan-av-overtradelser.page

    //Lisen, Telia

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>