Arkiv

Bokbörsen

Vädret Karlskrona


Nedan senaste nyheter från både gamla och nya medier. Läs nyheterna och bilda dig sedan en egen uppfattning om vilka nyheter som är viktigast och bäst beskriver verkligheten

Clas Ohlson

Mellersta Blekinge Järnväg

“Mellersta Blekinge Järnväg” (MBIJ) var en smalspårig järnvägslinje som hade station i Karlskrona. Byggnaden låg lite norr om Landbron på vägen mot Pantarholmen. Järnvägstrafik kom till Karlskrona 1874 med “Carlskrona-Wexiö Järnvägar” (CWJ) som hade ändstation vid nuvarande centralstation. MBIJ kom till 1889 och hade först ändstation vid Gullberna, men sedan en kontrovers med CWJ lösts tillkom stationen på bilden. År 1906 byttes namnet till “Blekinge Kustbanor” (BKB). År 1942 uppgick BKB i “Statens Järnvägar” (SJ) och den vackra byggnaden på bilden är sedan länge borta.

Mellersta Blekinge Järnväg

2 comments to Mellersta Blekinge Järnväg

  • Tjalle

    “Byggnaden låg lite norr om Landbron på vägen mot Pantarholmen”.
    Och därför väl kallades “Karlskrona Norra” ?
    Som man dagligen gick förbi när man struntade i Ringlinjen och promenerade in till Läroverket.
    Och likaså när man några timmar senare promenerade hem igen.

  • C Andersson

    Karlskrona Norra var station för de smalspåriga järnvägarna Mellersta Blekinge Järnväg och Östra Blekinge Järnväg med spårvidden 1067 millimeter. MBlJ gick tidigt upp i Blekinge Kustbanor som breddades till normalspår 1435 millimeter under 1950-talet. ÖBlJ behöll spårvidden fram till nedläggningen 1965. Det fanns två spår från Gullberna till Karlskrona. Carlskrona-Wexiö Järnväg hade normalspår. Karlskrona Norra behövdes inte efter 1965 när smalspårstrafiken försvann.

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>