Igår kom plötsligt meddelande om att mitt BankID var för gammalt och måste uppdateras. Detta trots att jag använt det flera gånger under dagen och utgångsdatum var först på julafton 24 december. Hjälpte inte trots omstarter av min kinesiska mobil och uppdatering fanns inte som alternativ någonstans.
Så efter avinstallation blev det ny installation, men då måste man ha en ny version av pass eller nationellt ID-kort för att själv kunna fixa detta. Så efter viss väntan hos Swedbanks telefonsupport fick jag bekräftat att det går att ordna utan det modernare passet, men bara via personligt besök på bankkontor. Så jag haltade upp till Swedbank i Karlskrona idag och efter lång väntan även där gick det att fixa. Så nu fungerar det igen!
Det mesta fungerar ju ändå med bankdosa eller inloggningskoder till de ställen där jag använder BankID, men allt går ju tio gånger snabbare med digitalt ID. Sen fungerar inte Swish och även om det finns alternativ till detta i många fall så är det nästan ett måste i vissa sammanhang.
Leave a Reply