Arkiv

Bokbörsen

Stor humor hos DN och Nyheter24

Den stora kampanjen mot de annonsblockerare som drygt en tredjedel av alla som surfar på nätet i Sverige använder skulle genomförts för nästan exakt ett år sedan. Enligt planerna skulle då 90 procent av Sveriges gammelmedier göra gemensam sak för att stoppa användandet av annonsblockerare. Varför detta “hot” aldrig genomfördes har jag faktiskt ingen aning om, men det finns flera tänkbara förklaringar och jag tänker återkomma om detta framöver. Det har väl snarare blivit tvärtom senaste året, dvs att flera gammelmedier helt verkar ha släppt tanken på att ta strid mot annonsblockerarna och det finns en orsak till detta!

Två gammelmedier som dock fortfarande strider mot annonsblockerarna är Dagens Nyheter och Nyheter24. Jag tycker deras två olika varianter tyder på stor humor!

Humor hos DN och Nyheter24

Störst humor har Dagens Nyheter när de påstår att de vill “fortsätta leverera riktiga nyheter baserade på fakta”. Dagens Nyheter är nog “värst i klassen” bland gammelmedierna och det är bara att googla på “Dagens Nyheter Sandvikenrapporten” om man vi läsa det värsta skräckexemplet kring DN:s “fake news”.

Humor hos DN och Nyheter24

Nyheter24 har en annan humoristisk variant och påstår på fullt allvar att “Många surfar idag med en annonsblockerare, utan att tänka på det.” Vad jag vet ingår (tyvärr) inte annonsblockering som standard i någon webbläsare, utan det är ett aktivt val som man själv gör. Anledningarna kan vara (som i mitt fall) att inte vilja stödja gammelmedier ekonomiskt, eller som många andra, för att surfandet ska gå mycket snabbare när 10-30 annonser inte behöver laddas på varenda sida man besöker eller artikel man vill läsa.

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>