“Bilmålvakter” hör vi till och från talas om, dvs personer som står som ägare till bilar som används av andra personer. Sydsvenskan gjorde för en tid sedan en undersökning i Malmö och konstaterade att tio sådana “bilmålvakter” äger 14 137 av Malmös 140 463 registrerade personbilar, dvs mer än tio procent av bilarna! Lite mer överraskande kanske att ett gammelmedia som Sydsvenskan presenterar namnen på dessa tio personer.
Per, Anders och Gustav får verkligen skärpa sig!
Inte kan vi lämna över en topplista bara sådär helt och hållet till våra nyanlända?
Finns det inte en lag om att man kan beslagta felparkerade fordon om det finns stora p-botskulder?
Har hört att bärgningsföretagen int evill ta hand om dessa då det inte är “lönsamt”? Att det är för lågt värde på objektet?
Då jag ständigt ser arbetslösa fordon av den typen ståendes så har jag svårt att förstå detta. Man kanske inte alltid måste använda sin stora 40-tonsbärgare utan enklare transportfordon av lätt-lastbil-typ duger minst lika väl som “between-jobs-pyssel”??..
(Jobbade för länge sen en kortare tid i branschen)
Rent allmänt, känns detta som ännu ett uttryck av tendensen av att det råder skilda lagar/lagtillämpning för svennar och bl-ar