Categories

A sample text widget

Etiam pulvinar consectetur dolor sed malesuada. Ut convallis euismod dolor nec pretium. Nunc ut tristique massa.

Nam sodales mi vitae dolor ullamcorper et vulputate enim accumsan. Morbi orci magna, tincidunt vitae molestie nec, molestie at mi. Nulla nulla lorem, suscipit in posuere in, interdum non magna.

Desperationen ökar…

Underbart att se hur desperationen ökar i gammelmedierna efterhand som fler och fler använder Adblock Plus och liknande för att slippa reklam när man besöker deras hemsidor. Papperstidningarnas upplagor rasar i takt med att fler och fler upptäcker alternativa ocensurerade nyhetsmedier på nätet och att priserna på gammelmediernas pappersupplagor höjs. Många försök görs med betalsidor, som BLT och Sydöstran i Blekinge, men även Aftonbladet Plus+ som dock mest innehåller gamla artiklar som återpubliceras.

Expressen och några andra tidningar kör med sina vädjanden att besökaren ska stänga av Adblock och Jan HelinAftonbladet hotar nu med att läsare som använder Adblock överhuvudtaget inte ska kunna läsa Aftonbladet på nätet. Jag skulle inte tro att det blir något allvar av det hotet, såvida inte alla tidningar gör någon gemensam kampanj. Det finns då andra sätt att surfa in på sidor man inte vill se reklam på och vanligast är att alltid gå via “unvis.it” som man skriver innan den riktiga adressen till sidan. Då får man bara själva texten i artikeln utan både bilder och reklam.

Gammelmedierna har ännu så pass många besökare att de kan ta betalt av sina annonsörer per sidvisningar, vilket kallas CPM eller “Cost per thousand impressions” och därför är det viktigt att visa att om man inte vill stödja gammelmedierna ekonomiskt så använder man Adblock Plus eller liknande annonsblockerare. Sen laddas ju dessutom sidorna betydligt snabbare när inte alla oftast 10-30 annonser behöver laddas.

Det MEST DESPERATA jag sett på lokal nivå är att chefredaktören på Sydöstran gör återkommande inlägg i den populära Facebookgruppen “Du vet du är från Karlskrona när…” med länkar till tillfälligt läsbara artiklar i Sydöstran som “clickbait” och sedan i kommentarer t o m uppmanar läsare att “Klicka på artikeln så får du svaret 🙂(Inklusive smileyn efteråt!). Riktigt PINSAMT är bara förnamnet och det visar tydligt hur stor desperationen är på redaktionerna. Även några andra som är anställda på BLT och Sydöstran gör i samma grupp liknande länkningar till artiklar i tidningarna som är fria att läsa ett par dagar, men annonser visas även senare.

Tre aktuella artiklar i ämnet:
Breakit: “Ad blocker-bomben – här är nästa stora skräckscenario för sajterna”
Breakit: “Jan Helin hotar att kasta ut läsare som använder annonsblockare”
Dagens Media: “Så många använder Adblock i dag”

Desperationen ökar...

3 comments to Desperationen ökar…

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>