Arkiv

Bokbörsen

52 miljoner för 360.000 kr

Sverigedemokraternas briljanta kampanj i en av nedgångarna till Östermalmstorgs tunnelbanestation blev en gigantisk succé om man får tro Dagens Media och analysföretaget Meltwater, som räknat ut att Sverigedemokraterna skulle fått köpa reklam för 52 miljoner kronor för att nå ut till lika många människor med enbart betald reklam. Enligt Meltwater har kampanjen resulterat i 1 142 redaktionella artiklar och 3 619 inlägg i sociala medier sedan kampanjen sattes upp i förra måndagen.

Kampanjen kostade enligt uppgift 360 000 kronor, så 52 000 000 kronor innebär på några dagar ett “värde” på nästan  145 gånger insatsen! Personligen tycker jag dock inte det är det viktigaste, utan frågan är hur många nya väljare Sverigedemokraterna fick efter denna reklamkampanj?

52 miljoner kronor i "reklamvärde" för 360.000 kronor i insats!

Observera den medvetna felstavningen ovan, just med ordet “government”, eftersom varianten med den lilla felstavningen i det första originalet (medveten eller ej den gången?), var något som genererade en stor del av uppmärksamheten i gammelmedierna.

Dagens Media: “Genomslaget värt miljoner för SD”

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>