En gissning är att företaget Uno Telefoni som sysslar med teletjänster får det hett om öronen ett tag framöver. Björn Söder i Sverigedemokraterna förklarar situtationen så här:
“SD håller på att implementera ett nytt telefonisystem. Nu meddelar företaget Uno Telefoni att man avbryter samarbetet med partiet. Detta efter att det blivit “en del upprörda känslor och åsikter” bland personalen då man idag berättade för personalen om att man hade SD som kund. Företagsledningen fattade då beslut om att inte gå vidare i samarbetet.”
Uno Telefoni har idag både Centerpartiet och Folkpartiet bland sina kunder, men väljer alltså att diskriminera Sveriges redan tredje största parti och snabbast växande både parti och folkrörelse. Jag tror det är något de kommer att få ångra djupt framöver i form av minskad kundkrets och dåliga omdömen, både på Facebook och på webbsidor där besökare kan sätta betyg på företaget. Det har redan börjat på Facebook där bolagets “Uno Telefoni fanpage” översvämmats med negativa kommentarer och redan även ett hundratal negativa betyg. Jag gissar att denna “fanpage” är bortplockad från Facebook inom kort.
Konstigt att en företagsledning viker sig för vad några anställda tydligen tycker? Ledningen borde tänka på företagets bästa och detta kommer med största sannolikhet att svida rejält både på företagets och ägarnas bankkonton. Vi minns skoföretaget Brandos som gjorde en urbota korkad video efter valet 2010 där de två ägarna förklarade att de inte ville ha kunder som hade röstat på Sverigedemokraterna. De insåg sitt misstag efter en timme och plockade bort videon från YouTube, men skadan var redan skedd och videon finns fortfarande att se på YouTube, eftersom flera besökare hunnit spara den och skickade upp den på nytt. Om man kollar på AllaBolag gjorde Brandos enorma förluster varje år 2011-2013 och hela 153 miljoner kronor back 2013. Vet att bolaget var under rekonstruktion, men ett sådant varumärke går aldrig att rädda så jag antar de kursat nu.
En del tar i rejält när de skriver vad de tycker om Uno Telefoni, men jag nöjde mig med att kommentera att jag tycker det är “Ett oseriöst företag som diskriminerar kunder på grund av deras politiska åsikter”.
Leave a Reply