Nedan senaste nyheter från både gamla och nya medier. Läs nyheterna och bilda dig sedan en egen uppfattning om vilka nyheter som är viktigast och bäst beskriver verkligheten
I morgon bitti klockan 05.00 är det exakt 46 år sedan Sverige bytte från vänster– till högertrafik den 3 september 1967 och alla som var med på den tiden minns nog denna låt av Telstars!
Det var en tid det…
Omvärlden förväntade sig blodbad på vägarna vid omläggningen!
Varför kan man ju fråga sig, svenskar hade ju kört högertrafik i många år på semesterresorna?
Vi var ju också de enda landet i världen med vänstertrafik och som samtidigt hade ratten på vänster sida!
Blodbadet hade vi redan, jag minns från mitten 50-talet så hade man i min stad en trafiksäkerhetsbefrämjande(?), dagligen uppdaterad, stolpe på ett torg som angav “årets dödade i trafiken, hittills” till över 600st, på sensommaren..
(Tog mitt KK under vänster(trafik)tiden.)
Jag minns också den 3 september 1967, men var för ung för körkort och hade inte ens moped så det var med cyklens hjälp man fick anpassa sig till högertrafiken!
Minns också de här siffrorna som visades och vevades i TV gång på gång och på den tiden omkom väl över tusen människor i trafiken varje år, idag är det väl bara några hundra?
Tidig statistik i ämnet tycks var synnerligen hemlig?
Från 1970 och framåt går det att hitta en hel del men för tidigare år visar man nästan bara omkomna/1000000 fordon.
Absoluta talen är svårfunna.
SKA leta vidare!
“Krock” i lite högre fart (över 70-80) på 50-talet innebar ju ofta att man flög omkring i kupen och mosades (inga bälten!) eller att man spetsades på rattstången..
Kul att du tar upp det där med hemlig statistik från före 1970, Fd Ka-bo! Jag råkade befinna mig i Sverige vid tiden för högertrafikens införande 3.9.1967 och kan bara säga att jag skulle velat fortsätta köra på vägens korrekta sida – dvs vänster – vid Sverigebesök. Många högerförespråkare försöker leda i bevis att svensk trafik före 1967 var speciellt olycksdrabbad för att ni körde på ”fel” sida av vägen. I själva verket var det inte bättre i högertrafikländer – jämfört med idag gick folk åt som flugor i trafiken, bland annat på grund av att hårda grabbar inte använde bälte, rudimentär krocksäkerhet mm. Att färre dödades under månaderna efter omläggningen är inte heller så märkligt med tanke på restriktiva hastighetsbegränsningar, hård övervakning och inte minst folks osäkerhetskänsla. Resultatet skulle onekligen ha blivit detsamma med motsvarande skärpningskampanj och bibehållen vänstertrafik. På 1980-talet studerade jag statistik för åren fram till 1970, där det framgick att speciellt mötesolyckorna ökade markant efter september 1967 – i paniksituationer tenderar ju de flesta människor ”skygga vänster” = frontalkrock – medan nedgången till stor del berodde på färre dödade oskyddade trafikanter. Denna detaljerade statistik tycks senare ha blivit hemligstämplad eftersom det dyra, kapitalförstörande högertrafikprojektet till varje pris måste rättfärdigas. Jag har hittat inkompletta siffror på Nätet men den detaljerade informationen har höger-elitisterna uppenbarligen lyckats gömma undan…
Det var en tid det…
Omvärlden förväntade sig blodbad på vägarna vid omläggningen!
Varför kan man ju fråga sig, svenskar hade ju kört högertrafik i många år på semesterresorna?
Vi var ju också de enda landet i världen med vänstertrafik och som samtidigt hade ratten på vänster sida!
Blodbadet hade vi redan, jag minns från mitten 50-talet så hade man i min stad en trafiksäkerhetsbefrämjande(?), dagligen uppdaterad, stolpe på ett torg som angav “årets dödade i trafiken, hittills” till över 600st, på sensommaren..
(Tog mitt KK under vänster(trafik)tiden.)
Jag minns också den 3 september 1967, men var för ung för körkort och hade inte ens moped så det var med cyklens hjälp man fick anpassa sig till högertrafiken!
Minns också de här siffrorna som visades och vevades i TV gång på gång och på den tiden omkom väl över tusen människor i trafiken varje år, idag är det väl bara några hundra?
Tidig statistik i ämnet tycks var synnerligen hemlig?
Från 1970 och framåt går det att hitta en hel del men för tidigare år visar man nästan bara omkomna/1000000 fordon.
Absoluta talen är svårfunna.
SKA leta vidare!
“Krock” i lite högre fart (över 70-80) på 50-talet innebar ju ofta att man flög omkring i kupen och mosades (inga bälten!) eller att man spetsades på rattstången..
Kul att du tar upp det där med hemlig statistik från före 1970, Fd Ka-bo! Jag råkade befinna mig i Sverige vid tiden för högertrafikens införande 3.9.1967 och kan bara säga att jag skulle velat fortsätta köra på vägens korrekta sida – dvs vänster – vid Sverigebesök. Många högerförespråkare försöker leda i bevis att svensk trafik före 1967 var speciellt olycksdrabbad för att ni körde på ”fel” sida av vägen. I själva verket var det inte bättre i högertrafikländer – jämfört med idag gick folk åt som flugor i trafiken, bland annat på grund av att hårda grabbar inte använde bälte, rudimentär krocksäkerhet mm. Att färre dödades under månaderna efter omläggningen är inte heller så märkligt med tanke på restriktiva hastighetsbegränsningar, hård övervakning och inte minst folks osäkerhetskänsla. Resultatet skulle onekligen ha blivit detsamma med motsvarande skärpningskampanj och bibehållen vänstertrafik. På 1980-talet studerade jag statistik för åren fram till 1970, där det framgick att speciellt mötesolyckorna ökade markant efter september 1967 – i paniksituationer tenderar ju de flesta människor ”skygga vänster” = frontalkrock – medan nedgången till stor del berodde på färre dödade oskyddade trafikanter. Denna detaljerade statistik tycks senare ha blivit hemligstämplad eftersom det dyra, kapitalförstörande högertrafikprojektet till varje pris måste rättfärdigas. Jag har hittat inkompletta siffror på Nätet men den detaljerade informationen har höger-elitisterna uppenbarligen lyckats gömma undan…